Zaznacz stronę

Signature scent – zapachowa wizytówka

Witaj!

Signature scent (z ang. zapach sygnatura/podpis) to zapachowa wizytówka, z którą kojarzą Cię inni i z którą możesz się w pełni utożsamić. Dlatego tak ważnym jest, by dobrze odzwierciedlał Twoją osobowość, by pasował do Ciebie bez względu na porę roku i okazję. Jak znaleźć swój signature scent i czy warto go szukać?

Nie ma jednej sformalizowanej definicji Signature scent, ale Klienci Perfumerii Greta zapytani o to, najczęściej zapach ten opisywali, jako:

  • ten, z którym utożsamiają Cię najbliżsi,
  • wyjątkowy, unikalny, szyty na miarę,
  • odzwierciedlający Twoją osobowość,
  • najbardziej przez Ciebie uwielbiany,
  • kojarzący się z ważnymi dla Ciebie chwilami w życiu,
  • najczęściej przez Ciebie używany, niezależnie od nastroju, okazji, pory dnia, roku czy wydarzenia.

Signature scent to zapach, który mówi dokładnie to, co chcesz o sobie powiedzieć i chociaż próbujesz innych perfum, wracasz do niego.

Znasz kogoś, kto od lat używa jednych perfum? Kogoś, kto kupuje buteleczkę za buteleczką, nie myśląc nawet o zmianie zapachu? Ja tak, tacy ludzie istnieją, chociaż nie znam ich zbyt wielu, to: moja babcia – całe życie wierna Chanel No. 5, moja mama – wielbiąca Eden Cacharel oraz tata, który nie wyobraża sobie siebie bez Aspen Coty. Dla mnie, te pary będą wieczne…

Być może i Ty odkryłaś (-eś) już swój charakterystyczny zapach, a może jednak wciąż poszukujesz? Znalezienie „tego jedynego” może być przytłaczające, skoro wybór nowych perfum nie jest wcale łatwy.

 

Jak zatem znaleźć swój signature scent?

Perfumową miłość nie jest łatwo odnaleźć, ale to pewnie już wiesz. Z odkrywaniem jej jest trochę, jak z poszukiwaniem partnera  – trzeba szukać, szukać, szukać… dopóki nie poczujesz, że znalazłaś (-eś) dokładnie to, czego szukasz. I nie chodzi mi tu o listę konkretnych cech do odhaczenia, tylko o coś efemerycznego/ulotnego, o wrażenie, o emocje…

Poszukiwania wymagają nie tylko czasu, ale też szczęścia, a przede wszystkim – testowania. Oczywiście zdarza się, że już pierwsze spotkanie z jakimiś perfumami zdefiniuje do nich Twoją miłość. Niekiedy przychodzi ona jednak z czasem i jest efektem zapachowych flirtów. Inspiruj się nutami, historiami, reklamami perfum, ale najważniejsze – zdecyduj się je testować!

Jeśli okaże się, że Twoje romanse są krótkotrwałe i wciąż wracasz do jednego zapachu, może to właśnie on jest Twoim Signature scent?

Odkrycie swojej „zapachowej wizytówki” nie oznacza, że nie możesz pachnieć innymi zapachami, że nie może się ona zmieniać. Przecież zmieniamy się, uczymy nowych rzeczy, spotykamy różnych ludzi, doświadczamy różnych sytuacji życiowych, a czasem zmieniamy miejsce zamieszkania. To wszystko na nas wpływa i sprawia, że w danym momencie swojego życia jesteś tym, kim jesteś. Nasz charakter ewaluuje – podobnie jest z odbiorem zapachów (i nie chodzi mi tu tylko o zmiany wpływające na komórki węchowe). Signature scent, to często wyzwalacz wspomnień, element autobiografii. Dlaczego zatem mielibyśmy ograniczać się tylko do jednego zapachu perfum? Są jednak osoby, które tego potrzebują…

Jeśli należysz do tej grupy, mam dla Ciebie kilka wskazówek, które pomogą Ci znaleźć Twój signature scent.

 

Co chcesz, aby Twój zapach mówił o Tobie?

Nie pozwól, aby to zapach definiował Ciebie. To Ty zdecyduj co chcesz, aby mówił o Tobie. Kiedy to sobie uzmysłowisz, będzie Ci łatwiej odkryć SWÓJ zapach.
Nim go wybierzesz zastanów się, jaki ma być jego przekaz o Tobie? Chcesz wyróżnić się z tłumu, a może szukasz czegoś bardziej dyskretnego i intymnego? Chcesz zwrócić na siebie uwagę, a może pragniesz perfum dyskretnych?  Jesteś intrawetrykiem, a może masz ekstrawertyczną osobowość? Określasz siebie, jako osobę klasyczną, czy współczesną? Lubisz eksperymentować, czy raczej trzymasz się tego, co sprawdzone? Poznanie siebie i zrozumienie czego szukasz, pozwoli Ci podjąć decyzję czy sięgniesz po kompozycje „bezpieczne”, czy niezwykłe i eksperymentalne?
Powinnaś (-eś) czuć się całkowicie komfortowo, nosząc swój charakterystyczny zapach. Życie stawia nas w przeróżnych sytuacjach, mniej lub bardziej komfortowych, dlatego zapewnij sobie „spokój” i komfort w kwestii zapachu.

 

Czy zatem signature scent jest dla innych, czy dla nas? Ważne jest, byś kochał (-a) swój zapach, ale ostatecznie nosimy zapachy również dla innych ludzi – aby poprzez zapach opowiedzieć im swoją historię – dlatego tak ważnym jest, byś wiedział (-a), co chcesz przekazać.

 

Czy Signature scent wybierać na całe życie?

Oczywiście, to może być zapach używany przez całe życie, ale częściej  to zapach danego okresu w życiu. Dlatego signature scent zmieniasz, gdy zmienia się Twoja osobowość, a wraz z nią – preferencje zapachowe. Nie stoisz przecież w miejscu, rozwijasz się i zmieniasz. Widzisz to nie tylko Ty, ale i inni przyglądający się zmianom w Twoim charakterze, stroju, biżuterii, fryzurach, etc.  Pomyśl, gdy ktoś kocha muzykę, nie kocha tylko jednej piosenki. Miłośnik sztuki, nie kocha jednego obrazu. Dlaczego ktoś, kto kocha perfumy, miałby kochać tylko jedne z nich? Oczywiście, jedne perfumy można kochać bardziej niż inne, ale nie jest łatwo zamknąć się na olfaktoryczne dobrodziejstwa sięgające po Twój nos na każdym niemal kroku. Zapachowa wizytówka, to coś więcej niż tylko perfumy. Signature scent jest jak druga skóra, znak rozpoznawczy.

 

Jak szukać Signature scent?

Koniecznie testuj zapach przed zakupem. I to testuj „na maxa”. Decyzja, po powąchaniu nowego zapachu tylko na blotterze, to nie najlepszy sposób. Potrzeba czasu, by naprawdę doświadczyć całej kompozycji, od pierwszego wrażenia tzw. nut głowy, które wyczujesz natychmiast, aż po głębokie nuty bazowe, które pojawią się najpóźniej. I najważniejsze – po wstępnej weryfikacji „czy to Twoja bajka”, testuj na własnej skórze! Kompozycja zapachowa, jak utwór muzyczny, rozwija się z czasem, i musisz jej na to pozwolić. Nie przyspieszaj, nie rozcieraj, czas odgrywa tu kluczową rolę. Pozwól perfumom się rozwijać w ciągu następnych kilku godzin, zanim podejmiesz decyzję. Jeśli chcesz upewnić się w wyborze, ponów testy kolejnego dnia lub po kilku dniach – nastrój, a nawet pogoda ma wpływ na Twoją percepcję zapachową. Pamiętaj jeszcze o jednej kwestii – testuj jeden zapach naraz! W przeciwnym wypadku ulatniające się ze skóry akordy połączą się i nie będziesz w stanie poprawnie ocenić, które perfumy Ci odpowiadają.

Najlepiej zdecyduj się na próbki – tzw. dekanty. Kupowanie pełnowymiarowych flakonów perfum może się okazać zbyt kosztowne. A dekanty? Dadzą Ci czas na wielokrotne testowanie i zrozumienie perfum. Interpretacja zapachu może być dla Ciebie nie lada zabawą lub wyzwaniem.

Nie mogę w tym miejscu nie wspomnieć o Anaïs Biguine, utalentowanej francuskiej kreatorce perfum, która szczyci się niepowtarzalnymi interpretacjami literackimi przekształconymi w perfumy. Znajdziesz je w ofercie naszej Perfumerii Greta jako jedynej w Polsce, z którą współpracuje kreatorka.

Interpretowanie zapachów naprawdę pomoże Ci w wyborze nowego zapachu. Używaj skojarzeń zapachu z miejscami, jedzeniem, muzyką, modą, czy literaturą oraz wszystkiego, co przyjdzie Ci do głowy. Świat perfum otwarty jest na wszelkie interpretacje. Baw się, testuj, eksperymentuj, aż znajdziesz w perfumach coś, co reprezentuje Ciebie i Twoją osobowość.

 

Niekonwencjonalne podejście do zapachowej wizytówki?

Dobrze dobrane perfumy będą dodawać Ci pewności siebie oraz podkreślać Twój charakter. Mogą nawet kształtować wizerunek. Wiesz, że Signature scent używają również marki np. odzieżowe? Te niekonwencjonalne i niewidzialne znaki towarowe, w postaci zapachów, stają się coraz częściej skutecznym narzędziem wykorzystywanym w przyciąganiu klientów. Zapachy wywołują określone reakcje i budują odpowiednie skojarzenia. Przypomnij sobie, ile razy robiłaś (-eś) zakupy w jakimś sklepie tylko dlatego, że panujący tam zapach przyciągał Cię, jak lep muchy?

Odpowiednio dobrany zapach może zdecydować o sukcesie określonego produktu, czy marki i wpływać na sprzedaż. Człowiek ma bardzo wrażliwy węch i potrafi reagować już nawet na minimalne stężenia zapachów. Zapachy mogą wywoływać różne reakcje, bowiem mózg bazuje w tej bibliotece na wspomnieniach. Nie jest tajemnicą, że działania marketingowe przedsiębiorstw używają zapachów, by wpłynąć na psychikę klientów, aby podejmowane przez niego decyzje o nabyciu określonych towarów lub skorzystaniu z określonych usług, były zgodne z ich planem. Nawet rozmowę o pracę możesz „sabotować” użyciem perfum. Ale to już opowieść na inną okazję…

 

 

Skoro teraz wiesz, jak szukać swojego Signature scent, zapraszam Cię do naszej Perfumerii stacjonarnej lub butiku internetowego (www.PerfumeriaGreta.pl) – każde z oferowanych perfum możesz nabyć w formie wygodnych dekantów o różnych pojemnościach, i tym samym zacząć swoją olfaktoryczną drogę do perfumeryjnego graala.

W komentarzu podziel się swoją historią lub opinią na temat szukania Signature scent, jeśli już go masz, a może nadal poszukujesz?

 

A zatem, do „napisania” 🙂

Źródła ilustracji:

Targi perfumeryjne – zbiory własne
Wspomnienia zapachowe – www.verywellmind.com
Perfumy: dyskretne czy krzykliwe? – zbiory własne
Targi perfumeryjne – zbiory własne
Próbki perfum – zbiory własne
Anaïs Biguine – ze strony www.jardinsdecrivains.fr
Scent marketing – www.nourishedlife.com.au

MURANO – wielkie wąchanie…

…czyli – wspólnie wybieramy nowe zapachy!

Pachnące zapiski…

…czyli nowy zeszyt w Perfumerii

Karuzela NIE dla małych dziewczynek…

…czyli grafitowy zawrót głowy

Poczuj TO… Chapel Factory „Hermit Coat”

Czy skromność uwodzi? Jak w tym samym zapachu jednocześnie uchwycić przeszłość i przyszłość?

Niesamowity cirque noir!

…czyli przedstawienie Sideshow…

Steampunkowa tytonierka…

…czyli pożegnalny prezent dla jednego palacza.